01 Julai 2009

1 Malaysia: Antara Realiti Dan Fantasi.

Salam,

Sekali air bah, sekali pantai berubah. Begitulah juga dengan setiap kali ada perubahan pucuk pimpinan tertinggi dalam parti/kerajaan atau di institusi-institusi kerajaan/swasta, setiap kali itu jugalah ada moto atau perubahan dasar yang dilakukan. Di sini penulis akan fokuskan kepada kepimpinan negara. Penulis dilahirkan pada zaman Tun Hussien Onn, membesar pada zaman Tun Mahathir, menjadi dewasa di zaman Pak Lah dan sekarang penulis berada pada zaman Datuk Seri Najib.

Penulis tak berapa ingat pada zaman Tun Hussien Onn, tetapi sudah agak dewasa pada zaman Tun Mahathir.Tun M membawa misi bersih cekap dan amanah, Pak lah Pula dengan cemerlang gemilang dan terbilang manakala Datuk Seri Najib dengan 1 Malaysia.

Apa pun moto mereka, apa pun tema perjuangan mereka, misinya cuma satu iaitu untuk menjadikan Malaysia sebuah negara yang aman makmur di mana rakyat yang terdiri daripada pelbagai kaum boleh hidup aman dan damai, bebas melakukan apa sahaja tanpa apa-apa sekatan ataupun halangan yang melampau. Namun begitu, perjuangan ini bukan sesuatu yang mudah. Ia memerlukan komitmen dari semua pihak dan memerlukan ketulusan dari pelbagai sudut.

1 Malaysia yang menjadi moto Datuk Seri Najib adalah sesuatu yang baik dan sangat baik. Namun untuk menghasilkan kebaikan terlebih dahulu kejahatan perlu dihapuskan. Bolehkan kejahatan dihapuskan? Rasanya tidak boleh cuma boleh dikurangkan.

1 Malaysia bermaksud semua rakyat daripada pelbagai kaum, pelbagai agama, pelbagai budaya yang menetap di Malaysia berkongsi satu negara, berkongsi satu bahasa Kebangsaan(bahasa lain bebas diucapkan), berkongsi satu agama rasmi(agama lain bebas diamalkan), berkongsi satu budaya kebangsaan(tidak bertentangan dengan mana-mana agama), berkongsi satu ekonomi semata-mata untuk membentuk satu negara yang makmur walaupun penghuninya terdiri daripada pelbagai kaum. Bolehkah keadaan ini direalisasikan? Jawapannya boleh kalau kita semua mempunyai hati yang tulus, tidak ada hasad dengki, tidak ada cemburu iri hati dan tidak ada semangat memetingkan diri sendiri. Namun realiti manusia hari ini seolah-olah menolok usaha ke arah kebaikan ini.

Tiada ulasan: