09 Julai 2009

Banglo Bernilai RM24 Juta

Salam,

Banyak berita panas dalam politik Malaysia sekarang. Pasal PAS dan UMNO nak bincang tentang kerajaan perpaduan, lepas tu tak jadi pulak. Kisah Manoharan tuntut diberikan status bumiputera kepada beliaulah dan yang paling panas ialah kisah 2 Banglo yang melibatkan ketua menteri dan bekas menteri besar.

Di Penang, laporan akhbar menyatakan Lim Guan Eng telah berpindah daripada kediaman rasmi KM ke rumah banglo mewah yang disewa. Aku sebenarnya tak berapa faham sangat dengan perangai dia ni. Dulu masa nak tinggal kat kediaman rasmi KM, kata tak mahulah, rumah tu besar sangat, saya tak perlukan rumah yang besar, saya sudah ada rumah buat apa nak tinggal tempat lain. Akhirnya Lim tinggal juga di rumah kediaman rasmi KM tersebut selepas diubah suai. Tapi sekarang ni dah berpindah pula ke banglo baru yang disewa. Kenapa ni Lim, tak selesa ker tinggal di rumah buruk? Apa pun terserahlah, dia Ketua Menteri, dia berhak melakukan apa sahaja.

Di Selangor pula heboh pasal banglo Khir Toyo, bekas MB Selangor bernilai RM24 juta. Banyak tu duit Khir sampai mampu beli banglo semahal tu. Tetapi Khir menafikannya dan hanya menjelaskan banglo dan tanah tersebut cuma bernilai RM3.5 juta sahaja, itupun melalui pinjaman dengan CIMB bank selama 30 tahun. Pada aku nilai RM3.5 juta tu pun sangat mahal. Tinggi juga gaji sebagai Menteri Besar ni ya, sampai mampu buat pinjaman rm3.5 juta.

Kesimpulannya di sini ialah orang politik ni memang banyak duit. Sebab tu orang ramai berlumba-lumba, berebut-rebut nak jadi ADUN, apatah lagi menteri. Bukannya nak membantu rakyat sangat tapi nak membantu diri sendiri. Kerajaan dan pembangkang sama sahaja, pasal duit semua sapu.

Inilah yang membezakan antara pemimpin dulu-dulu(zaman nabi) dengan pemimpin sekarang. Sahabat-sahabat nabi semua kaya-kaya, tetapi semua harta kekayaannya didermakan kepada baitulmal untuk keperluan negara bagi membantu yang hak. Sekarang pemimpin bukannya menderma kepada baitulmal tetapi mengautnya ke dalam poket sendiri.Inilah realiti dunia sekarang.

Tiada ulasan: