23 Ogos 2009

Amalan Tak Selari Dengan Perlakuan.


Salam,

Saya ucapkan selamat berpuasa kepada semua umat Islam. Bulan ramadan datang lagi dan kita yang mengaku beragama Islam wajiblah berpuasa kerana ini adalah suruhan Allah. Allah mengatakan bahawa,"wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan berpuasa ke atas kamu sebagaimana diwajibkan ke atas orang-orang yang terdahulu".

Apabila tiba bulan ramadan boleh dikatakan sebahagian besar umat Islam berpuasa sama ada yang beriman ataupun tidak. Bahkan kanak-kanak yang berumur4-5 tahun pun disuruh berpuasa menahan lapar dari makan dan minum. Kesian kanak-kanak, lembik tak bermaya menunggu masa berbuka. Bukan apa, nak mengajar supaya besar nanti tidak culas untuk berpuasa.

Pada sebelah malamnya pula berduyun-duyun manusia menuju masjid, surau atau madrasah yang berhampiran untuk sama-sama mengerjakan solat terawih berjemaah. Boleh dikatakan sebahagian besar tempat ibadat ini dipenuhi manusia pada bulan ramadan.

Daripada apa yang kita nampak pada bulan ramadan ini seolah-olah umat Islam begitu taat akan ajaran Allah. Menurut segala perintah Allah. Namun dalam pada itu, sekarang ini umat yang kita nampak begitu taat mengerjakan suruhan Allah begitu beria-ia memaki hamun, mengata orang lain, melakukan perkara-perkara yang tidak sepatutnya selaku umat yang taat. Kenapakah keadaan ini berlaku?

Bukankah amalan-amalan yang kita lakukan adalah untuk menghindari kita semua dari melakukan kejahatan? Tapi nampaknya semakin banyak amalan yang kita lakukan, semakin laju pula kita melakukan perkara-perkara yang tak sepaptutnya. Di manakah silapnya?

Renungkanlah kembali wahai pembaca budiman sama ada betul atau pun tidak amalan yang kita semua lakukan kini.

Tiada ulasan: