03 Ogos 2009

Rasuah...Rasuah...Rasuah

Salam,

Utusan hari ini melaporkan seorang ADUN di Terengganu telah ditahan oleh SPRM bersama rakannya kerana menerima wang sogokan berjumlah RM20,000 daripada sebuah syarikat pemaju.Siasatan awal mendapati, ahli politik itu meminta 10 hingga 13 peratus nilai kontrak yang diperoleh bagi setiap sebuah syarikat.Juga difahamkan, wang sogokan berkenaan perlu dilangsaikan dalam tempoh 24 bulan dari tarikh mereka mendapat kontrak berkenaan.

Apa yang boleh aku katakan ialah, aku kesian dengan ADUN tersebut kerana tidak bernasib baik. Yang diterimanya taklah sebanyak mana, alih-alih kena tahan pula. Yang lain menerima berganda-ganda banyaknya tak pula berjaya ditahan. Buat pengetahuan SPRM boleh dikatakan semua ADUN tak kira kerajaan ataupun pembangkang mengamalkan rasuah, cuma mereka ni pandai, susah untuk membuktikan yang mereka ni menerima rasuah.

Sebagai orang biasa, aku banyak melihat dan mendengar kes-kes ADUN menerima rasuah tetapi hanya setakat itulah sahaja. Untuk membuat aduan jauh sama sekali kerana tidak ada bukti, setakat lihat, dengar dan tahu tak ada gunanya. Mahkamah tak pakai itu semua.

Cuma apa yang aku harapkan, akan lebih banyak lagi tangkapan yang akan dibuat untuk menyedarkan para ADUN yang memperdagangkan jawatannya.

Artikel ini boleh dibaca di http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0803&pub=Utusan_Malaysia&sec=Jenayah&pg=je_01.htm

Tiada ulasan: