03 November 2010

Kelantan: Persepsi Dan Pandangan Umum Masyarakat

Salamun Alaikum...

Apabila kita bercakap tentang negeri Kelantan terbayang di minda kita sebuah negeri yang miskin, kotor, masyarakatnya agak kolot dan masih lagi yang mengamalkan corak hidup tradisional, suka "bergocoh", panas baran (pongoh) dan sebagainya lagi perkara negatif telah dilabelkan kepada masyarakat Kelantan.

Pun begitu, Kelantan juga terkenal dengan jolokan negeri "Serambi Mekah". Tak tahu dari mana nama tersebut boleh muncul dan digelar sedemikian, mungkin juga disebabkan perwatakan orang-orang Kelantan yang suka pakai kain pelikat, baju Melayu dan kopiah bukan sahaja semasa hendak bersolat malah untuk ke mana-mana sekalipun. Ke pasar, ke kedai kopi dan ke mana sahaja, orang Kelantan nampaknya tidak kekok untuk mengenakan kain pelikat, baju Melayu lusuh dan kopiah lembik atas kepalanya. Adakah dengan berpakaian sebegini maka Kelantan diberi gelaran "Serambi Mekah" atau memang negeri Kelantan mempunyai ramai tokoh ulama?

Selain itu, masyarakat Kelantan juga terkenal dengan usaha gigih golongan wanitanya dalam bidang perniagaan. Kalau kita lihat dan berkunjung ke Pasar Siti Khadijah, kita boleh melihat siapa dan golongan mana yang memonopoli bidang niaga ini. Bukan sahaja di Kelantan malah di kesemua negeri-negeri di Malaysia kita boleh jumpai dengan masyarakat wanita Kelantan berniaga terutamanya berniaga kedai makan atau restoran. Adakah dengan berbuat demikian, maka masyarakat Kelantan telah dianggap menyekat peluang-peluang penduduk tempatan untuk membuka bisnes mereka? Tak tahulah...
Bukan dalam bidang perniagaan sahaja bahkan di sektor kerajaan juga, banyak jawatan-jawatan besar telah domonopoli oleh orang Kelantan. Ini diakui sendiri oleh salah seorang pensyarah Sains Politik di UKM. Beliau mengatakan di negeri(Perak) beliau pun, banyak jawatan besar dalam sektor kerajaan dipegang oleh orang Kelantan pada masa tu. Mungkin ada betulnya...

Sama ada ini persepsi atau fakta, realitinya sedikit sebanyak masyarakat luar telah terpengaruh dan keadaan ini mungkin telah menyebabkan pemikiran masyarakat umum terhadap Kelantan menjadi "bias" dalam semua hal, tambah-tambah lagi Kelantan di perintah oleh parti pembangkang.

Dalam bidang sukan misalnya, penyokong Kelantan dikatakan penyebab kepada pergaduhan dalam satu-satu perlawanan sebagai contoh dalam perlawanan bola sepak antara Kelantan dengan Selangor dan Kelantan dengan Negeri Sembilan pada tahun lepas. Tuduhan melulu ini dibuat tanpa usul periksa memandangkan pergaduhan ini melibatkan negeri Kelantan. Pada hal kalau sesiapa ke stadium, mereka akan mengetahui siapa sebenarnya yang memulakan provokasi ke arah pergaduhan tersebut. Tapi yang menerima akibatnya Kelantan. Sikit sahaja yang melibatkan Kelantan maka hebohlah satu Malaysia dicanang dalam akhbar harian. Namun begitu kalau melibatkan pasukan negeri lain, mereka(pihak pengurusan) seolah-olah menutup sebelah mata atau pun langsung tak melihatnya. Kejadian kenderaan (bas, kereta) penyokong Kelantan yang dipecahkan cermin dan dicalarkan catnya di Perlis langsung tak diambil peduli. Kejadian salah seorang pemain Selangor menghantukkan kepalanya kepada pemain Terengganu T Team langsung tak diendahkan.

Inilah nasib negeri Kelantan. Buat baik salah...buat jahat lagilah...

Tiada ulasan: