11 November 2011

Raya Korban 2011

Salam,

Raya Haji atau Raya Korban baru saja berlalu. Ramai juga anak cucu balik beraya bersama Tok. Tak lama, dua hari jer. Lepas tu semua pakat balik ke tempat kerja masing-masing. Tinggallah Tok dengan anak bongsu dan dua orang cucu kesayangan.

Mengimbau Raya Korban dulu dengan Raya Korban sekarang dah jauh beza. Dulu, apabila ada upacara korban dilakukan, riuh satu kampung berkumpul. Semua dijemput hadir, yang perempuan sibuk dengan urusan di dapur, kupas bawang, kukur kelapa dan sebagainya. Yang lelaki pula sibuk dengan melapah daging untuk dimasak. Apabila semua dah selesai, daging korban itu dimasak untuk dimakan oleh seisi kampung. Meriah tak terkira. Kalau ada yang tak dapat datang kerana tak berapa sihat, gulai daging akan dihantar sebagai tanda permuafakatan.

Keesokannya pula upacara korban akan dilakukan dirumah orang lain pula. Begitulah seterusnya sehingga hari raya yang ketiga.

Sekarang tidak lagi, tidak ada lagi acara masak memasak. Daging korban akan dibagi terus kepada penduduk kampung. Terserahlah kepada mereka nak masak apa. Kemeriahan berkumpul di kalangan masyarakat sudah tidak ada lagi. Sifat mu mu dan aku aku begitu menyerlah. Kadang-kadang kita tak tahupun ada orang melakukan upacara korban. Adakah faktor masa yang menjadikan demikian atau inikah cara korban yang betul? Tak tahulah Tok...

Selepas semua anak cucu pulang, kesunyian begitu terasa. Buka peti sejuk penuh dengan daging korban. Tak tahu nak masak apa. Rasa mual pun ada.

Tiada ulasan: